Social Network of the Micro Business Communication Forum in Marketing in Kota Kulon Village, South Sumedang District, Sumedang Regency

Authors

  • Diana Politeknik Kesejahteraan Sosial

DOI:

https://doi.org/10.31595/lindayasos.v6i2.1405

Keywords:

Sosial Network, Micro Business, Communication Forum, Marketing

Abstract

This study explores social network of the Micro Business Communication Forum in marketing for micro-enterprises in Kota Kulon Village, South Sumedang, Sumedang Regency. Using a qualitative approach with descriptive methods, this research highlights the forum's functions in information sharing, coordination, and access within the micro-enterprise community. Findings indicate that the forum effectively disseminates information related to business opportunities and aids coordination among members for training and promotions. It also provides access to resources like equipment and capital, fostering business growth. Despite its effectiveness, the forum faces challenges in expanding network access to meet the needs of all micro-businesses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustamar A, Lestari R B. (2019). The Primary Of Social Worker: Eksistensi Pekerja Sosial Sebagai Suatu Profesi. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE). 1(2), 213-228. doi:http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v1i2.1953.

Damsar, Indrayani. (2016). Pengantar Sosiologi Ekonomi. Cetakan ke-5. Jakarta: Kencana.

Granovetter M. (2005). “The Impact of Social Strukture on Economic Outcomes.” Journal of Economic Perspectives. 19(1), 33-50. DOI:10.1257/0895330053147958.

Huda, Miftachul. (2009) Pekerjaan Sosial & Kesejahteraan Sosial Sebuah Pengantar, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Janasz, Suzanne C De, et all (2021) Interpersonal Skill in Organizations, New York: Mc Graw-Hill

Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. (2022, Oktober 1). Perkembangan UMKM sebagai Critical Engine Perekonomian Nasional Terus Mendapatkan Dukungan Pemerintah. Siaran Pers HM.4.6/553/SET.M.EKON.3/10/2022.

https://www.ekon.go.id/publikasi/detail/4593/perkembangan-umkm-sebagai-critical-engine-perekonomian-nasional-terus-mendapatkan-dukungan-pemerintah#:~:text=Peran%20UMKM%20sangat%20besar%20untuk,total%20penyerapan%20tenaga%20kerja%20nasional.

Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah. (2023, April 27). Perkembangan Data Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) dan Dana Usaha Besar (UB) Tahun 2018-2019. https://kemenkopukm.go.id/data-umkm/?mmS9AWH7s1c24PcfK9HzFhX7jiBXHSl0UeiGVHuRcrXdWuhTm8

Killa M F, Ratukani A N. (2020). Analisis Jaringan Sosial: Studi Pada Pedagang Mikro dan Kecil di Pasar Tradisional Waingapu. Forum Ekonomi. 22(2), 256-263. ISSN Print: 1411-1713 ISSN Online: 2528-150X.

Kurniawan A. (2018). Peran Pekerja Sosial Dalam Pemberdayaan dan Perlindungan Sosial Klien di Lembaga Konsultasi Kesejahteraan Keluarga “Teratai” Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 2(1), 45-52.

Lawang, R M Z. (2005) Kapital Sosial dalam Perspektif Sosiologi. Bandung: Humaniora Utama Press

Maulia W. (2022). Peran Forum UMKM IKM Kecamatan Caringin Dalam Memberdayakan Masyarakat Kelompok Home Industry Boneka.

Mahfuds, Y, Nurfadilah F R, Inayah M N, dan Pratiwi R O. (2022). Sistem Inkubasi Kewirausahaan Yang Terintegrasi Untuk Mewujudkan Program Jemari (Jogotirto Mandiri Berdikari). Jurnal Abdi Insani, 9(3), 1115-1125. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v9i3.69.

Musyawarah I Y, Idayanti D. (2022) Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Bagas di Kecamatan Mamuju. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen. 1(1), 1-13. ISSN (cetak) 2621-7406 ISSN (online) 2656-6265.

Nuhlia R. (2018). Jaringan Sosial Pada Pengusaha Kopi Bubuk di Kecamatan EnrekangKabupaten Enrekang.

Parsudi suparlan (1982) Jaringan Sosial. Media IKA. Jakarta.

Purwanto, Antonius. (2017). Peranan Jaringan Sosial dalam Klaster Industri”. Jurnal Ilmu Administrasi. 9(3), 25.

Putri (2016). Jaringan Sosial Kelompok Usaha Dodol Berbasis Masyarakat di Kecamatan Leles Kabupaten Garut Provinsi Jawa Barat.

Saleh A, Handhoyo R.Ng. (2017). Implementasi Pembinaan Program Forum Komunikasi UMKM Terhadap Kinerja Pelaku UMKM di Kelurahan Bantarjadi Kota Bogor. Jurnal Komunikasi Pembangunan. 15(2), 67-79. pISSN 1693-3699 eISSN 2442-4102.

Undang-undang Nomor 14 Tahun 2019 tentang Pekerja Sosial

Wellman B, Berkowitz S D. (1988). Social Structures: A Network Approach. Cambridge University Press.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Diana, D. (2024). Social Network of the Micro Business Communication Forum in Marketing in Kota Kulon Village, South Sumedang District, Sumedang Regency. Jurnal Ilmiah Perlindungan Dan Pemberdayaan Sosial (Lindayasos) , 6(2), 41-49. https://doi.org/10.31595/lindayasos.v6i2.1405

Issue

Section

Artikel