Modal Sosial (Norma, Jaringan, Dan Kepercayaan): Pemberdayaan Masyarakat Di Pasar Mustokoweni Dalam Mengembangkan Umkm Di Yogyakarta

Authors

  • SYAHLAN RISAL UIN Sunan Kalijaga
  • Muhammad Naufal
  • M. Jia Ulhaq

DOI:

https://doi.org/10.31595/peksos.v23i2.1370

Keywords:

Market, MSME Development, Social capital

Abstract

Mustokoweni Market is a weekly market in the city of Yogyakarta. This market can survive after Covid-19, where several other similar markets stop permanently, even with little finance. Therefore, this study aims to find out how this market can survive through the perspective of social capital and see how it is managed, by using the qualitative method of case studies, pattern matchmaking analysis. Data is collected through interviews, observations, documentation, and archival records. Validity is tested by triangulation of sources, theories, and methods. The results of this study show that in the management of the Mustokoweni Market, the leaders adopt an autocratic leadership style, this can be seen in leaders who handle all managerial affairs alone. As for the social capital that appears in the Mustokoweni Market, the norms of transparency, cognitive networks, ability trust patterns, less visible reciprocity, and proactive attitudes appear in market leaders. Keywords: Market, MSME Development, Social capital.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah Ulil Albab, S. N. (2023). Sustainable Business Exelance. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 113-130.

Agus Purwanto, M. T. (2020). Model Kepemimpinan Di Lembaga Pendidikan:A Schematic Literature Review. Ournal Of Industrial Engineering & Management Research (Jiemar), 255-266.

Akademi Kewirausahaan Masyarakat. (2019, Desember 3). Pasar Mustokoweni: Wadah Sociopreneur Organik di Yogyakarta. Retrieved from AKM Indonesia: https://akmindonesia.org/article/21/pasar-mustokowesi-wadah-sociopreneur-organik-di-yogyakarta#:~:text=Pasar%20Msutokoweni%20bukan%20dipandang%20sebagai%20bentuk%20sociopreneur%2C%20namun,menghidupkan%20ide%20dan%20isu%20organik%20dalam%20masyarakat%20Yog

Alfan Fauzi, M. M. (2023). Peran Total Quality Manajemen Dalam Meningkatkan Kualitas Output Madrasah Melalui Sistem Kontrol Mutu. Jurnal Manuhara: Pusat Penelitian Ilmu Manajemen dan Bisnis, 191-201.

Ananta Heri Pramono, A. S. (2011). Menahan Serbuan Pasar Modern: Strategi Perlindungan dan Pengembangan Pasar Tradisional. Yogyakarta: Lembaga Ombudsman Swasta DIY.

Anastasya, A. (2023, July 8). Data UMKM, Jumlah dan Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah di Indonesia. Retrieved from UMKMINDONESIA.ID: https://ukmindonesia.id/baca-deskripsi-posts/data-umkm-jumlah-dan-pertumbuhan-usaha-mikro-kecil-dan-menengah-di-indonesia

Anshori, M. N. (2020, August 7). Analisis Pengaruh Modal Finansial Dan Modal Sosial Terhadap Keberlangsungan Usaha Santri Pada Komunitas Santripreneur Di Kabupaten Temanggung. Skripsi. Magelang, Jawa Tengah, Indonesia: Universitas Muhammadiyah Magelang.

Arianto, J. C. (2007). Jurus Menembus Pasar Ekspor. Yogyakarta: MedPress.

Asmara, D. (2013). Pengembangan Keterampilan Sosial Bagi Calon Guru. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Asri Setiyani, T. Y. (2022). Pengembangan UMKM di Desa Pekarungan Kabupaten Sidoarjo. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 425-433.

Bonyta Ermintika Rizkiani, D. R. (2015). Kepribadian Proaktif Dan Keterikatan Kerja Pada Karyawan Pt Pln (Persero) Distribusi Jawa Tengah Dandaerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Empati, 38-43.

Citra Leoni Tumbol, B. T. (2014). Gaya Kepemimpinan Otokratis, Demokratik Dan Laissez Faire Terhadap Peningkatan Prestasi Kerja Karyawan Pada Kpp Pratama Manado. Jurnal EMBA, 38-47.

Dharmayanti, G. F. (2015). Pengaruh Implementasitotal Quality Management Terhadap Kinerja Keuangan Dengan Kualitas Kinerja Sebagai Variabel Intervening. Jurusan Akuntansi FakultasEkonomiUniversitas Sultan Ageng Tirtayasa, 68-78.

Diah Ajeng P, P. ,. (2018). Tantangan Sociopreneurs Yogyakarta Di Era . Profetik Jurnal Komunikasi, 12-25.

Dr. (Cand) Suhardi, S. M. (2018). Pengantar Manajemen Dan Aplikasinya. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Dr. Alexander Thian, M. (2021). Pengantar Manajemen Bisnis. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Dr. Fitri Wulandari, S. M. (2021). Middle Range Theory Dalam Ilmu Manajemen Sdm. Yogyakarta: Gerbang Media.

Dr. R. A. Fadhallah, S. M. (2020). Wawancara. Jakarta: UNJ Press.

Dra. L.V.Ratna Devi S., M. D. (2012). Pendekatan Manajemen Komunitas Untuk Meningkatkan Ketahanan Usaha Pedagang Pasar Tradisional Di Kota Surakarta. Surakarta: Universitas Sebelas Maret Resipository.

Febrianto, S. E. (2021). Aktor-Faktor Yang Mempengaruhikepemimpinan Dan Kerjasama Tim:Kepemimpinan,Komunikasi Efektif,Pendekatan Kepemimpinan Tim, Dan Efektivitas Tim(Suatu Kajian Studi Literature Reviewilmu Manajemen Terapan). JMPIS Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 598-609.

Ghoni Arifin, Y. H. (2021). Solidaritas dan Modal Sosial Pedagang Pasar Legi Surakarta Menghadapi Tantangan Pasar Modern. Jurnal Sosiologi Andalas, 112-126.

Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Malang: UM Press.

Haridison, A. (2013). Modal Sosial Dalam Pembangunan. JISPAR, FISIP Universitas Palangka Raya, 1-10.

Herry Porda Nugroho Putro, R. E. (2022). Peran Modal Sosial Dalam Pengembangan Umkm Kerajinan Di Kampung Purun. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, 203-209.

Hidayati, B. (2014). Peran Modal Sosial Pada Kontrak Pinjaman Bank Thithil Dan Implikasinya Terhadap Keberlangsungan Usaha (Studi Pada Pasar Blimbing Kota Malang). Jurusan Ilmu Ekonomi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Brawijaya , 1-18.

Hidranto, F. (2023, September 19). Menuju Data Tunggal UMKM. Retrieved from INDONESIA.GO.ID: https://indonesia.go.id/kategori/indonesia-dalam-angka/7525/menuju-data-tunggal-umkm?lang=1

Indonesia, K. P. (2021, April 1). Peraturan Menteri Perdagangan Nomor 23 Tahun 2021 tentang Pedoman Pengembangan, Penataan, dan Pembinaan Pusat Perbelanjaan. Permendag No 23 tahun 2021. Jakarta, DKI Jakarta, Indonesia: Kementrian Perdagangan Republik Indonesia.

Insan, A. N. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Transaksional Terhadap Motivasi Intrinsik, Work Engagement Dan Kinerja Karyawan . Journal Of Business Studies, 1-18.

Jayani, D. H. (2020, December 21). Survei BPS: 6,78% Perusahaan Berhenti Beroperasi Terdampak Pandemi. Retrieved from databoks.katadata.co.id: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/12/21/survei-bps-678-perusahaan-berhenti-beroperasi-terdampak-pandemKementrian Perdagangan RI. (2021, April 1). Peraturan Menteri Perdagangan Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2021 . Tentang Pedoman Pengembangan, Penataan, dan Pembinaan Pusat Pembelanjaan dan Toko Swalayan. Jakarta, DKI Jakarta, Indonesia: Kementrian Perdagangan Republik Indonesia.

Kresna. (2019, November 15). DImensi Modal Sosial. Retrieved from NAMAHA Olah Data dan Pendampingan Penyusunan Artikel Ilmiah: https://konsultasiskripsi.com/2019/11/15/dimensi-modal-sosial-skrpsi-dan-tesis/

Laily, E. I. (2015). Partisipasi Masyarakat Dalam Perencanaan Pembangunan Partisipatif. Kebijakan dan Manajemen Publik, 299-303.

Lubis, A. (2009). Upaya Meningkatkan Partisipasi Masyarakat Dalam Pembangunan. Jurnal Tabularasa Pps Unimed, 181-190.

Machmudi, M. I. (2020, September 15). Survei BPS: Mayoritas Pendapatan UMKM Anjlok Akibat Pandemi. Retrieved from mediaindonesia.com: https://mediaindonesia.com/ekonomi/345099/survei-bps-mayoritas-pendapatan-umkm-anjlok-akibat-pandemi

Mania, S. (2008). Evaluasi Sebagai Alat Evaluasi Dalam Dunia Pendidikan dan Pengajaran. Lentera Pendidikan, 220-233.

Mira Fatimah, M. A. (2013). Modal Sosial Pedagang Dalam Meningkatkan Daya Saing Pasar Tradisional. Jurnal Kebijakan & Administrasi Publik, 4-19.

Mustika, M. S. (2017). Pengaruh Kepribadian Proaktif Pada Kreativitas Karyawan Dengan Kepemimpinan Transformasional Dan Autonomi Kerjasebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Bisnis Darmajaya, 126-145.

Noor, M. (2011). Pemberdayaan Masyarakat. Jurnal Ilmiah CIVIS, 87-99.

Nugroho, S. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kerja Laissez-Faire, Pengawasan Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Pada Cv. Samyo Makmur AbadiKota Cimahi). Skripsi, Prodi Manajemen, Fakultas Ekonomi, Universitas Komputer Indonesia, Bandung.

Nur Indah Ariyani, O. H. (2014). Digitalisasi Pasar Tradisional: Perspektif Teori Perubahan Sosial. Jurnal Analisa Sosiologi, 1 - 12.

Nur’aini, R. D. (2020). Penerapan Metode Studi Kasus Yin Dalam Penelitian Arsitektur Dan Perilaku. Inersia, 92-104.

Philip Kotler, H. K. (2019). Marketing 4.0: bergerak dari tradisional ke digital. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Prof. Dr. Mamduh M. Hanafi, M. (2021). Manajemen. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka .

Purhantara, W. (2010). Kepemimpinan Bisnis Indonesia di Era Pasar Bebas. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 18-33.

Purwaningsih, E. (2008). Partisipasi Masyarakat Dalam Pembangunan Desa. Jantra, 443-452.

Purwanti, E. (2012). Pengaruh Karakteristik Wirausaha, Modal Usaha, Strategi Pemasaran Terhadap Perkembangan Umkmdi Desa Dayaan Dan Kalilondo Salatiga. Among Makarti, 13-28.

Puspita, N. T. (2019, July 26). Modal Sosial Masyarakat Pengelola Hutan Kemasyarakatan Di Kesatuan Pengelolaan Hutan Batutegi. Skripsi. Lampung, Sumatra Selatan, Indonesia: Universitas Lampung.

Rahmawati, D. A. (2017, Juni 2). Modal Sosial Dan Pasar Tradisional (Studi Kasus Di Pasar Legi Kotagede Yogyakarta). Skripsi. Solo, Central Java, Indonesia: Program Studi Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Sebelas Maret.

Raisya Nur Pratisthita, M. M. (2014). Peran Modal Sosial dalam Menunjang Dinamika Kelompok Peternak Sapi Perah (Studi Kasus di Kelompok 3 TPK Pulosari Pangalengan). JURNAL ILMU TERNAK, 52 - 57.

Retno Windiarsih, A. E. (2017). Hubungan Antara Kepribadian Proaktif dan Perilaku Kerja Inovatif di BUMN X. Jurnal Psikogenesis, 123-134.

Rokhani, C. T. ( 2020 ). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Sekolahdi SDN Dengkek 01 Pati. Journal Industrial Engineering & Management Research( Jiemar), 1-8.

Rosiana Natalia Djunaedi, d. L. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Terhadap Kinerja Karyawan. Performa: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 400-408.

Sari, Y. K. ( 2019). Kepemimpinan Pendidikan. Judul Artikel Padang, 1-5.

Sarwoko, E. (2008). Dampak Keberadaan Pasar Modern Terhadap Kinerja Pedagang Pasar Tradisional Di Wilayah Kabupaten Malang. Urnal Ekonomi Modernisasi, 97-115.

Setiyawati, R. (2014). Peranan Dukun Bayi Dalam Perspektif Masyarakat Jawa Terhadap Proses Persalinan Di Dusun Noloprayan Desa Jatirejo Kabupaten Semarang Jawa Tengah (Melalui Pendekatan Teori Solidaritas Mekanik dan Organik Emile Durkheim). Skripsi FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 1-69.

Setyolelono, D. (2012). Studi Kelayakan Investasi Hartono Lifestyle Mall di Solo Baru. Skripsi. Surakarta, Jawa Tengah: UNS-F. Teknik Jur. Teknik Sipil-I.0105064-2012.

Sitanggang, D. (2022, 10 18). Umkm: Data Perkembangan Jumlah Umkm Di Indonesia 2022. Retrieved from Pintar Peluang: https://pintarpeluang.com/jumlah-umkm-di-indonesia-2022/

Soendari, T. (2020). Pengujian Keabsahan Data Penelitian Kualitatif. File.upi.edu.

Statistik, B. P. (2023, February 6). Ekonomi Indonesia Tahun 2022 tumbuh 5,31 Persen. Jakarta: Badan Pusat Statistik. Retrieved from Badan Pusat Statistik: https://www.bps.go.id/pressrelease/2023/02/06/1997/ekonomi-indonesia-tahun-2022-tumbuh-5-31-persen.html

Sudarsono, B. (2003). Dokumentasi, Informasi Dan Demokratisasi. Jurnal Baca, 7-14.

Sujarwo. (2021). Pemberdayaan Masyarakat "sebuah kajian teoritis". Yogyakarta: UNY Press.

Sukarti Nengsih, R. G. ( 2020). Kepemimpinan Transformatif Di Lembaga Pendidikan Islam. Produ: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 38-54.

Supono, B. (2011). Peranan Modal Sosial Dalam Implementasi Manajemen Dan Bisnis. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan , 10-16.

Supriharto, J. (2014). Manajemen. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Suwandi, R. R. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Otokratis Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pt.Pegadaian (Persero) Cp Kedaton Bandar Lampung. Jkpim : Jurnal Kajian dan Penalaran Ilmu Manajemen, 57-69.

Syadzili, M. F. (2019). Polarisasi Tahapan Kepemimpinan Transformatif Pendidikan Islam. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 55-81.

Syahra, R. (2003). Modal Sosial: Konsep dan Aplikasi . Jurnal Masyarakat dan Budaya, 1-22.

Venkatesh Shankar, G. S. (2012). Handbook Of Marketing Strategy. Cheltenham: Edward Elgar Publisher.

Witjaksono, M. (2010). Modal Sosial Dalam Dinamika Perkembangan Sentra Industri Logam Waru Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 266-291.

Yasin, N. A. (2022). Perkembangan Pasar Legi Di Kabupaten Ponorogo Tahun 2002-2019. Avatara, e-Journal Pendidikan Sejarah, 1-12.

Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods. California: SAGE. Inc.

Yogyakarta, D. P. (2022). Rencana Kerja Perangkat Daerah Tahun 2022. Yogyakarta: Pemerintah Daerah Yogyakarta.

Zulkarnain, S. I. (2022). Pemberdayaan UMKM. Yogyakarta: expert, Graha Ilmu.

Downloads

Published

2025-01-06

How to Cite

RISAL, S., Naufal, M., & Ulhaq, M. J. (2025). Modal Sosial (Norma, Jaringan, Dan Kepercayaan): Pemberdayaan Masyarakat Di Pasar Mustokoweni Dalam Mengembangkan Umkm Di Yogyakarta. Pekerjaan Sosial, 23(2). https://doi.org/10.31595/peksos.v23i2.1370

Issue

Section

Peksos