PENERAPAN ATTACHMENT BASED FAMILY THERAPY FOR ADOLESCENTS (ABFT-A) DALAM PENANGANAN MASALAH KONFLIK SISWI DENGAN ORANGTUANYA

Authors

  • Era Atmiasih

DOI:

https://doi.org/10.31595/peksos.v13i2.38

Abstract

Abstract Attachment based family therapy for adolescence (ABFT-A) as family therapy aiming to assist the family on identifying and overcoming of conflict that occur at present as well asin the future. It might distract the binding-viscidity or affection and break the belief among family member. The objective of this research is to apply the ABFT-A on problem solving of DR’s pupil conflict with her parents in the Yunior High School of Al Falah, Bandung. In specific, the aim of this research is to study the problem characteristic of conflict facing by DR and her parents and applying ABFT-A to reduce behavior of DR in clash with her parents. Methodology of this research were based on quantitative approach and designed with single subject (SSD). The research used several parameters i.e. index of parental attitudes (IPA), child’s attitude toward father (CAF) and child’s attitude toward mother (CAM). Data were analyzed using comparison of two standard deviation (2 SD) and t-test with two sample dependent (paired sample).Data analysis were performed by calculating the change of target behavior in the baseline phase and intervention phase on each stage of ABFT-A. The result showed that ABFT-A could overcome the conflict problem between DR and her parents. ABFT-A could be exercised in the application of social worker at school to assist the problem solving of pupil using their perspective as person in environment in order to enhance their academic achievement. Keywords: attachment, attachment based family therapy for adolescence (ABFT-A), conflict, social workers in schools  Abstrak Attachment Based Family Therapy for Adolescence (ABFT-A) adalah terapi keluarga, yang bertujuan memberikan bantuan kepada keluarga dalam mengidentifikasi dan menyelesaikan konflik yang terjadi sekarang maupun yang akan datang, yang dapat mengganggu ikatan kelekatan dan merusak kepercayaan antara anggota keluarga. Penelitian ini bertujuan untuk menerapkan ABFT-A dalam penanganan masalah konflik siswi DR dengan orang tuanya di SMP Al Falah Kota Bandung. Secara khusus penelitian ini ditujukan untuk memahami karakteristik permasalahan konflik yang dialami oleh DR dengan orangtuanya, dan menerapkan ABFT-A dalam mengurangi perilaku DR yang bertengkar dengan orang tuanya. Metode penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain subyek tunggal atau Single Subject Design (SSD). Alat ukur yang dipakai adalah Indeks Sikap Orang Tua terhadap Anak (Index of Parental Attitudes/IPA), Sikap Anak terhadap Bapak (Child’s Attitude Toward Father/CAF), dan Sikap Anak terhadap Ibu (Child’s Attitude Toward Mother/CAM). Data yang terkumpul kemudian dianalisa dengan menggunakan perbandingan two standard deviation (2 SD) dan uji beda dua sample dependent (paired sample).Analisa data dilakukan dengan menghitung perubahan target perilaku pada fase baseline dan fase intervensi dalam setiap tahapan ABFT-A. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ABFT-A dapat menangani masalah konflik DR dengan orangtuanya. ABFT-A dapat digunakan dalam praktek pekerjaan sosial di sekolah yang bertujuan membantu menangani permasalahan siswa dengan menggunakan perspektif siswa sebagai person in invironment, sehingga mereka dapat  meningkatkan prestasi akademiknya.  Kata kunci: attachment, attachment based family therapy for adolescence (ABFT-A), konflik, pekerja sosial di sekolah.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-11-02

How to Cite

Atmiasih, E. (2015). PENERAPAN ATTACHMENT BASED FAMILY THERAPY FOR ADOLESCENTS (ABFT-A) DALAM PENANGANAN MASALAH KONFLIK SISWI DENGAN ORANGTUANYA. Peksos: Jurnal Ilmiah Pekerjaan Sosial, 13(2). https://doi.org/10.31595/peksos.v13i2.38

Issue

Section

Peksos