The phenomenon of bullying behaviour as a form of juvenile delinquency in SMK TI Pembangunan Cimahi
DOI:
https://doi.org/10.31595/lindayasos.v6i1.1177Keywords:
Bullying Behavior, Juvenile Delinquency, Educational InstitutionsAbstract
This research entitled "Phenonema of Bullying Behavior as a Form of Juvenile Delinquency in SMK TI Pembangunan Cimahi" has the aim to explain how the experience and knowledge of the phenomenon of bullying behavior at school experienced by students who are victims of bullying and the point of view of the Counseling Guidance Teacher and the Vice Principal about bullying behavior that exists in the school environment. The method used in this research is a qualitative method with a phenomenological approach. In the selection of informants using purposive sampling technique and techniques in data collection, namely by conducting observations, in-depth interviews, and documentation of the results of research taken at SMK TI Pembangunan Cimahi. The results of this study suggest categories of bullying behavior that occurs at school such as: physical bullying, verbal bullying, cyberbullying and there are factors that cause bullying behavior such as: individual factors, social interaction factors, and family factors.Downloads
References
Abdillah, M. H., Tentama, F., & Suwandi, G. F. (2020). Bullying on students in Indonesia. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(2), 3697-3703.
Ahmad, N., Muslimin, A. A., & Sida, S. C. (2022). Analisis Perilaku Bullying Antar Siswa Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar Negeri Sangir Kecamatan Wajo Kota Makassar Sulawesi Selatan. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 1318-1333.
Ainiyah, H. R., & Cahyanti, I. Y. (2020). Efektivitas Pelatihan Asertif Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku “Bullying” di SMPN A Surabaya. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 9(2), 105-113.
Akbar, Z., WIrasti, M. K., Aisyawati, M. S., Ristindra, D. S., Aini, Q., & Fadli, E. C. (2021). PENGEMBANGAN APLIKASI ANTI-BULLYING UNTUK MENGATASI BULLYING DI SEKOLAH BERBASIS PENDEKATAN PSIKOLOGIS. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 7(2), 99-118.
Astuti, L. P. (2023). PERAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM MENGATASI BULLYING VERBAL DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA. Aflah Consilia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(1), 20-26.
Ayatilah, S. N. T., & Savira, S. I. (2021). Self-compassion pada perempuan yang pernah menjadi korban bullying: studi kasus. Jurnal Penelitian Psikologi, 8(8), 212-226.
Susilowati, E. (2023). PEKERJAAN SOSIAL PADA PROGRAM KESEJAHTERAAN SOSIAL ANAK (PKSA) DI KOTA BANDUNG. Sosio Konsepsia: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Kesejahteraan Sosial, 5(1), 237–247.
Ellya Susilowati, Willya Achmad. (2022). The Role of Social Workers in Handling Street Children in the City of Bandung. CEMJP, 30(4), 2554–2559
Freska, N. W., & Kep, M. (2023). Bullying dan Kesehatan Mental Remaja. CV. Mitra Edukasi Negeri.
Hanif, M. (2022). Kekerasan dalam Dunia Pendidikan (Studi Peran dalam Mencegah Bullying di SDN 2 Kalikesur Kecamatan Kedungbanteng Kabupaten Banyumas). Jurnal Kependidikan, 10(2), 301-324.
Haslan, M. M., Dahlan, D., & Yuliatin, Y. (2020). Perilaku Perundungan (Bullying) dan Dampaknya Bagi Anak Usia Sekolah (Studi Kasus Pada Siswa SMP Negeri Se-Kecamatan Kediri Lombok Barat). Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 7(2).
Imani, F. A., Kusmawati, A., & Tohari, M. A. (2021). Pencegahan kasus cyberbullying bagi remaja pengguna sosial media. KHIDMAT SOSIAL: Journal of Social Work and Social Services, 2(1), 74-83.
isnaeni Rahmat, N., Hastuti, I. D., & Nizaar, M. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Menyebabkan Bullying di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 7(6), 3804-3815.
Karim, A., Aunurrahman, A., Halida, H., & Ratnawati, R. E. (2023). Implementasi Landasan Pendidikan dalam Mengoptimalkan Peran Guru dan Manajemen Sekolah dalam Mencegah Perilaku Bullying. Academy of Education Journal, 14(2), 1515-1534.
Krisna, M. E., Amalia, H., & Alsabana, A. S. (2024). ANALISIS KASUS PERUDUNGAN TERHADAP MORALITAS PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR DI ERA SOCIETY 5.0. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5488-5501.
M. Irfan Farraz Haecal, & Dadan Rusmana. (2022). HISTORICAL CONCEPTION ACCORDING TO THE NATURAL MALAY TAFSIR OF TURJUMAN AL-MUSTAFAD: A TAFSIR STUDY OF THE NUSANTARA
Maudin, M. (2021). Pentingnya Kerjasama Guru Dan Orang Tua Siswa Dalam Peningkatan Mutu Pendididkan Agama Islam Pada Smp Negeri 14 Baubau. SYATTAR, 1(2), 104-111.
Mirawati, M., Dewata, Z. E., & Syaputri, E. (2022). Psycoeducation Handling The Impact of Cyberbullying on Adolescents at The Bani Adam. JUDIMAS, 3(1), 82-91.
Muhopilah, P., & Tentama, F. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku bullying. Jurnal Psikologi Terapan Dan Pendidikan, 1(2), 99.
Munawaroh, H., & Sangadah, Z. (2023). Dampak Bullying Terhadap Prestasi Peserta Didik SD/MI Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Amin, 2(1), 110-123.
Nessi Meilan, S. S. T., Maryanah, A. M., & Willa Follona, S. S. T. (2019). Kesehatan reproduksi remaja: implementasi PKPR dalam teman sebaya. Wineka Media.
Panggabean, H., Situmeang, D., & Simangunsong, R. (2023). Waspada tindakan bullying dan dampak terhadap dunia pendidikan. Jpm-Unita (Jurnal Pengabdian Masyarakat), 1(1), 9-16.
Priyatna, A. (2013). Lets end bullying. Elex Media Komputindo.
Rasyid, P. S., Zakaria, R., & Munaf, A. Z. T. (2022). Remaja Dan Stunting. Penerbit Nem.
Rati, N. W., Apsari, N. M. M., Putri, R. P. A., Swari, N. P. V., Dewi, P. A., & Darsana, I. W. G. (2024). Stop Bullying!. Nilacakra.
Rosmi, F., Kartikasari, P., Yuningsih, S., & Anggraeni, L. (2023). Edukasi Intensif Sekolah Ramah Anak Mencegah Perilaku Bullying Siswa Kelas Rendah SDN Pamulang Indah. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(6), 84-101.
Sari, F., Andrian, F., & AZIMA, M. F. (2022). Pendidikan Anti Bullying: Studi Nalar Hadis Pendekatan Psikologi. Ri’ayah, 7(2).
Sari, N. M. D. S., Suastini, K., Anggawati, P. D. Y., Dinanti, D. P., Putri, N. L. W. A., & Ardianti, N. P. K. (2024). Mencegah Bully di Sekolah Dasar. Nilacakra.
Selvianda, N. P., Khozamah, K., Hasanah, I. D., & Surur, M. (2024). Strategi Inovatif Dalam Mengatasi Perilaku Bullying Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Peserta Didik. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 11(01), 71-78.
Sholeh, M. I. (2023). Implementasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Program Anti-Bullying Di Lembaga Pendidikan Islam. Al Manar, 1(2), 62-85.
Susanti, E., Syabrina, L., Pitaloka, D. D., & Kemuning, S. (2023). Bully dan Hate Speech pada Mahasiswa Tadris Ilmu Pengetahuan Sosial Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 30712-30720.
Syah, R., & Hermawati, I. (2018). Upaya pencegahan kasus cyberbullying bagi remaja pengguna media sosial di Indonesia. Jurnal Penelitian Kesejahteraan Sosial, 17(2), 131-146.
Vanista, A., & Patmawati, I. (2023). Faktor Penyebab Perundungan Pada Pelajar Usia Remaja Di Pangandaran. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 1067-1072.
Wicaksono, V. D., Murtadho, N., Arifin, I., & Sutadji, E. (2021, December). Characteristics of Bullying by Elementary School Students in Indonesia: A Literature Review. In International Joint Conference on Arts and Humanities 2021 (IJCAH 2021) (pp. 1287-1296). Atlantis Press.
Yandri, H. (2014). Peran guru bk/konselor dalam pencegahan tindakan bullying di sekolah. Jurnal Pelangi, 7(1).
Yuliyanti, S., & Juliangkary, E. (2023). Bullying di Lingkungan Pendidikan: Analisis Filsafat Pendidikan Dari Multiperspektif. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 10(2), 230-242.
Zahro, F., Augusta, S. S., & Romadhan, I. (2024). Komunikasi Empati Untuk Mengurangi Kasus Bullying Pada Siswa SD Negeri Medokan Semampir. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial dan Humaniora, 2(1), 136-146.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daffa Rizky Febriansyah, Yuyun Yuningsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Author(s) who published in this journal agree to following terms:
- Author(s) must understand and agree that the copyright script in published owned by the Jurnal Ilmiah Perlindungan dan Pemberdayaan Sosial. The copyright includes reproducing and selling the manuscript to all parties.
- Everyone can cite every manuscript published in Jurnal Ilmiah Perlindungan dan Pemberdayaan Sosial for educational purposes, with the author's name and the Jurnal Perlindungan dan Pemberdayaan Sosial on reference.